Al van jongs af aan draait het leven van Menno Spataro om gebak en bonbons. Een passie die onder meer resulteert in het winnen van de Gouden Gard, dé prijs voor jong baktalent. In 2019 opende hij in Hoorn Spataro. Een chocolaterie, maar dan anders.
Als kind keek hij naar tv-programma’s als Cakeboss op TLC. “De mooie creaties die patissiers en banketbakkers daar maakten waren mijn grote inspiratiebron”, vertelt Menno. “Mijn ouders werden er weleens gek van als het in de keuken weer één grote troep was.” Het was dus geen grote verrassing dat Menno (nu 28) na de middelbare school de banketbakkersopleiding ging doen. “Maar daar was ik al na een jaar op uitgekeken. Ik ben me toen verder gaan ontwikkelen als patissier. Heb aan veel wedstrijden meegedaan en er ook veel verloren, maar ik heb er ontzettend veel van geleerd.”
Tijdens de Gouden Gard in 2014 wist Menno wél met de winst aan de haal te gaan. Traditioneel mogen de nummers 1,2 en 3 van deze bakwedstrijd de jaarlijkse moederdagtaart verzorgen voor prinses Beatrix. De overhandiging daarvan was een mooie belevenis, herinnert Menno zich. “Al hebben we de prinses helaas niet ontmoet. Maar de taart naar het paleis brengen, het passeren van de marechaussee, de ontvangst door de hofhouding… heel bijzonder om mee te maken. En achteraf hoorden we dat onze taart erg in de smaak was gevallen. De prinses had ‘m later die dag aangesneden tijdens een zeiltochtje met de familie.”
Na de Gouden Gard kwam Menno’s carrière in een stroomversnelling. “Ik heb bij een aantal van de mooiste bedrijven in Nederland mogen werken, zoals Huize van Wely in Noordwijk en De Patisserie van Oegstgeest. Maar ook wereldwijd heb ik prachtige dingen mogen doen. Workshops, presentaties, trainingen, meehelpen bij de ontwikkeling van nieuwe producten… Tot in Azië aan toe. Echt een geweldige tijd.”
Internationaal succes of niet, na verloop van tijd kwam Menno erachter dat hij niet het leven leidde wat hij ambieerde. “Het werken in allerlei landen en het reizen dat daarbij kwam kijken gaf me steeds minder voldoening.” Menno besloot terug te gaan naar de basis: lekkere dingen maken en daarmee mensen een plezier doen. “Dat was waarom ik ooit dit vak heb gekozen. Niet om in een onpersoonlijke fabriek te helpen met het ontwikkelen van het zoveelste massaproduct.”
Zo ontstond drie jaar geleden het idee voor Spataro. “Samen met mijn partner Gerolt wilde ik méér dan een winkel waar je chocolade koopt. Chocolade eet je met je mond, maar ook een beetje met je ogen.” Op het moment dat dit blad verschijnt heeft Spataro Amsterdam als het goed is net de deuren geopend, maar ook de zakelijke markt is nog steeds een belangrijke afnemer. “Voor relatiegeschenken, maar ook de automotive en de yachting branche bijvoorbeeld”, legt Menno uit. “Bonbons als presentje bij de aflevering van een auto of een jacht. En ook de horeca weet ons goed te vinden.”
Net als de meeste detaillisten kent een chocolatier een breed scala aan risico’s die vaak moeilijk zijn af te dekken, weet Menno. “Personeel is de belangrijkste risicofactor. Dat zal bij veel bedrijven zo zijn. Maar van bijvoorbeeld corona hebben we weinig last gehad. De vraag vanuit de zakelijke markt viel echt enorm terug, maar de winkel bleef in die tijd uitstekend draaien. Dan blijkt maar weer hoe belangrijk het is om niet afhankelijk te zijn van één kanaal en risico’s te spreiden.”