U heeft in het nieuws de afgelopen weken vast wel gehoord van de problemen bij MediaMarkt na een cybergijzeling. Of van de problemen die VDL de afgelopen periode ondervond na een hack van de systemen. Cybercrime is groter dan ooit en het raakt al lang niet meer alleen de grote bedrijven. Natuurlijk zijn dat de zaken die u in het nieuws hoort. Het is groot nieuws als dit een landelijke of internationale keten betreft. Maar juist in het MKB vindt steeds vaker cybercrime plaats. En die is behoorlijk succesvol.
Vaak gehoord, zelden waar. Er wordt steeds vaker en steeds professioneler gewerkt. Veel manieren om uw organisatie binnen te dringen zijn al niet meer van echt te onderscheiden. En daar loert het echte gevaar; uw medewerkers en uzelf zijn er niet eens van bewust dat er ergens een fout gemaakt is waardoor het gelukt is om uw onderneming binnen te dringen en uw gegevens of systemen te gijzelen. Aan de voorbeelden van MediaMarkt en VDL kunt u zien dat een cyberaanval behoorlijk wat invloed kan hebben op de bedrijfsvoering. Van het sluiten van de productie tot het maar overgaan tot betaling om het drukke najaar in de winkels niet in gevaar te brengen. De impact is groot.
Alles wat u kunt doen om het zo moeilijk mogelijk te maken om uw onderneming te treffen is van groot belang. Naast het voorzichtig zijn met klikken op links in e-mails, is een goed wachtwoordenbeleid onmisbaar. U kent ze vast wel:
Meer tips leest u in dit artikel (artikel Wachtwoorden protocol). Maar alleen met een wachtwoorden protocol en “niet klikken op links” bent u er nog niet.
Belangrijk om te beseffen is dat niet alles te voorkomen is. De technieken worden steeds slimmer, de impact wordt steeds groter. Belangrijk is om naast de preventieve maatregelen ook uw organisatie te beschermen tegen cyberrisico’s. Wanneer een cyberaanval plaatsvindt, dan is het fijn om terug te kunnen vallen op expertise van buitenaf. Op gebied van techniek, maar ook op gebied van communicatie en wat te denken van juridisch? Door een goede cyberverzekering af te sluiten, zorgt u ervoor dat u in geval van een cyberhack de juiste ondersteuning krijgt. En dat is wel een fijne gedachte.
Om het cyberrisico voor uw onderneming te verminderen kunt u deze afdekken door een cyberverzekering af te sluiten. Hiermee kunt u de risico’s van online ondernemen voor een groot deel verminderen. Een adviseur van MZA helpt u graag bij het maken van de juiste keuze voor een cyberverzekering en vertelt u meer over de mogelijkheden voor preventie. Maak vandaag nog een afspraak voor een adviesgesprek.